Překvapuje mě, kolik nás trpících je…

… neprojde měsíc, aby se na mě několik lidí neobrátilo s prosbou o pomoc.  Dělám, co můžu, ale moc toho nezmůžu, můžu akorát ukázat, že nás není málo, že fóbie je celkem běžnou psychickou poruchou, zasmějeme se tomu, jak děláme to samé (vyhýbáme se určitým jídlům, dopravním prostředkům, šílíme z noroviru, klepeme se, panikaříme, a potom se naštváváme…), a snažíme se najít nějaký recept, jak z toho ven.

Tak pro ty, kteří sem budou kdy psát: dá se to potlačit. Fakt dá. A je nás už několik desítek, žen i mužů všech věkových kategorií, schopní aktivní lidé, kteří jsou frustrováni nejen těžkostmi života s fóbií, ale i absencí informací a odborné pomoci. Málokterý psycholog je bohužel skutečně „dobrý“, odhodlaný se do boje s fobií pustit a kvalitně a dlouhodobě se člověku věnovat. Kromě toho se každý den potkáváme s nepochopením okolí, což je taky opruz.

A to mě dnes napadlo jako téma:

jaká reakce okolí vám nejvíc vyhovuje? Ukliďnující (neboooj, nepobleješ se)? Bagatelizující (dyť jde o prd, v nejhorším se zebleješ)? Vtipálci (ti je blbě? To neva, bude švanda, až se pobliješ a přednášce!)? Něco jiného?

Osobně srabsky napíšu, že když je nejhůř, nejdřív sáhnu po pomoci někoho, kdo mě uklidní (ťuťuťu, to bude dobrý), i když vím, že to je vlastně vyhýbání se problému. Postupem času jsem si všimla, že se přelévám do roviny vtípků – a jsem za to ráda. Sama, když mám třeba migrénu a musím se někam dostat, spolucestujícím nadhodím, že mi je dneska nějak šoufl, že doufám, že nehodím kosu přes sedadlo… a nějak mi to uleví, že jsem ten strach s někým sdílela. Nojo, občas to někoho překvapí, že zrovna takové téma, ale těch echt šokovaných je málo.

Nicméně asi nikdo z nás netouží po „podpoře“ těch bez špetky pochopení. Vysvětlovat ignorantnímu okolí, co se děje –  příjde mi, že někteří ten problém asi fakt nechtějí pochopit. Jsou rádi, že je to netrápí, a že „nejsou blázni“… Nevím, čím to je, zda-li tím, že se o fóbiích dlouho nemluvilo (a pořád moc nemluví), že jde o dost nepříjemnou poruchu, nebo zda se lidi fakt jen starají o sebe a ani se nesnaží vcítit do druhého. Ať je to první nebo druhý důvod: škoda.

5 comments
  1. Simča said:

    je mi 12 a taky se bojím, když niko udělá zvláštní zvuk hned myslím že zvrací když kocouři vypadají divně hned je musím dát ven a když je my špatně snažím se to obejít nějakýma lékama.Mám kámošku co je prostě už taková a dělá naschvály, jdu takhle s ní ze školy a říkám jí že se bojím toho… No a ona mě začne provokovat a strkat si prsty do pusi tak jsem začla utíkat a když se obrátím kde je tak se zamnou po…. Nebo když ségra zvracela musela jsem jít k babičce mám pocit že nejsem normální moc mě to mrzí a nevím jak to řešit.

  2. Hanička said:

    ahoj, mě je 28, trpím tím už 7 let a mám podobné reakce z okolí..vyzkoušela jsem toho mnoho a nic nezabírá..Tobě je 12 času dost..ale mě to brzdí protože nechci děti, protože malé děti zvrací..a já mám strach že selžu..neboj taky když někdo zvrací jezdím hodně daleko 😦 kdo nám sakra pomůže??????,

  3. Marinka said:

    Je mi 31 let a asi od 19 prožívám tenhle panický strach. A přitom zhruba do těch 19 mi to vůbec nevadilo…Pak přišel žlučníkový záchvat se šílenou bolestí a zvracením. Od té doby prožívám tuhle noční můru. Dělám pro okolí spoustu podivných věcí. Nedotýkám se klik a tyčí v autobuse, veřejné záchody jsou pro mě peklo, beru si na to kapesníčky abych se nedotkla vůbec ničeho, v kabelce mám tři antibakteriální gely, nikdy nechci sedět v kině ve prostředku, mám v hlavě seznam věcí, které nikdy nejím…česnek, křen, cibule, žádné smažené věci, nikdy, ani na vánoce, žádný fastfood, žádné koření, krémové dorty, takřka žádný tuk. Když jdeme někam s přáteli posedět, dávám si pouze saláty. Dresink samozřejmě nemůžu. Nikdy nepiju alkohol. Nejhorší je ovšem to, když to přijde. Mám poměrně dlouhé intervaly, kdy nezvracím, ale letos po vánocích jsem chytla u kamarádky střevní chřipku. Nevím, co se s mým tělem začne dít. Začnou se mi kroutit ruce, brnět mě, v hlavě mám jen ten děs, nemůžu dýchat, neovládám to, hysterčím, vždy s tím prohraju. Když pak dojde ke zvracení tak ze mě leje ledový pot…doslova. Pak jen hrozně dlouho brečím. Bojím se někam jezdit, že mě to tam chytne…že mě lidi uvidí…Blíží se doba, kdy budeme chtít s manželem děti. Když se mi vybaví těhotenství, hned mě napadne, že to nemám šanci zvládnout…pořád to odkládám z různých důvodů….Manžel mi rozumí, je to velká opora, chce mi pomoc, nemůže mě vidět, jak mě to ničí, jak nezvládám, jak je někomu špatně…. Proto jsme začli pátrat, hledat….Takže teď mám před sebou kyneziologii, psychoterapeuta, prý někomu hodně pomohla hypnoza. Konečně to aspon nějak řeším…ale okolí to neví. Nemám sílu jim to vysvětlovat, tolik jsem se za to styděla….Jestli něco pomůže, určitě se o výsledky podělím.

    • To Marinka: Jako psychoterapeutka bych řekla toto: je potřeba u Vás nějakým regresním postupem – zde nejlépe asi v hypnóze – zpracovat zpětně ten traumatizující zážitek žlučníkového záchvatu, což by mělo vést k odblokování a uvolnění. Pouhé rozhovory s terapeutem tady asi nepomohou. Má-li Váš problém ještě další příčiny (kromě záchvatu), také by se to dalo zjistit a řešit hypnotreapií. Jinou možností, jak to celé zvládnout, je např. alternativní sebeléčebná technika zv. autopatie.

  4. Karin said:

    Díky za tyto stránky, je mi 35 a trpím tím 13 let. Od doby, co dcera byla maličká a chytly jsme střevní chřipku. Jednou jsem již za toto období byla požádána, abych asistovala při výplachu žaludku (nic jsem neviděla, koukala jsem do země a stačilo to slyšet) a málem jsem omdlela. Je to nevysvětlitelná panická hrůza, kdy má člověk chuť utéct i od vlastního dítěte, kterému je špatně. Moc lidí to nechápe, neznají tuhle fobii. Jeden čas jsem dokonce brala antiemetika (jako stálou prevenci), ale pak mi to bylo důrazně zatrženo.

Napsat komentář